Magazin erwachsenenbildung.at
Autor*innen: Birge Krondorfer

Governance als Harmonisierungsstrategie. Oder warum Demokratie streitbare Frauenbildung braucht

Krondorfer, Birge (2013): Governance als Harmonisierungsstrategie. Oder warum Demokratie streitbare Frauenbildung braucht. In: Magazin erwachsenenbildung.at. Das Fachmedium für Forschung, Praxis und Diskurs. Ausgabe 18, 2013. Wien. Online im Internet: http://www.erwachsenenbildung.at/magazin/13-18/meb13-18.pdf. Druck-Version: Books on Demand GmbH: Norderstedt.
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Governance hat den Anspruch, demokratische Regulierung zu fördern. Aber: Interessengegensätze und unterschiedliche Lebensbedingungen werden in Governance-Konzepten ignoriert. Der demokratische Anspruch ist rhetorisch, eine emanzipatorische Erwachsenenbildung und kritische Frauenbildung daher gefragt.

English Abstract

This article shows that the concept of governance aims at eliminating social, structural and economic asymmetries. These still include unequally distributed opportunities for women to participate in sociopolitical areas and issues. What image of and relationship with itself can gender-based adult education have? What would adult education be like if it were emancipatory and thus does not support the system, a system that is allegedly democratic? What should be favoured: the commitment to gender equality in the sense of becoming alike or the right to difference in the sense of competent non-participation? These and other questions lead to a plea for a concept of critical education for women that provokes dissent about the lack of gender democracy and that for this reason remains an issue and demand.
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