Magazin erwachsenenbildung.at
Autor*innen: Gabriele Michalitsch

Wirtschaftswissen und Postdemokratie. Plädoyer für kritisch-emanzipatorische Erwachsenenbildung

Michalitsch, Gabriele (2013): Wirtschaftswissen und Postdemokratie. Plädoyer für kritisch-emanzipatorische Erwachsenenbildung. In: Magazin erwachsenenbildung.at. Das Fachmedium für Forschung, Praxis und Diskurs. Ausgabe 18, 2013. Wien. Online im Internet: http://www.erwachsenenbildung.at/magazin/13-18/meb13-18.pdf. Druck-Version: Books on Demand GmbH: Norderstedt.
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Wissen ist Macht - und umgekehrt: Macht ist Wissen. Dieses Verhältnis steht im Zentrum des vorliegenden Beitrags, der Colin Crouchs Konzept der Postdemokratie mit dem Foucault'schen Machtdiskurs in Zusammenhang bringt. Die Autorin plädiert für eine kritisch-emanzipatorische Erwachsenenbildung, die an die ArbeiterInnenbildung anknüpft.

English Abstract

This article's point of departure is Colin Crouch's concept of post-democracy as distinct from the ambiguous term governance, which often describes a form of dominance. This concept of post-democracy is connected with Foucault‘s theoretical framework of government, power and truth in order to show conditions for producing and conveying (economic) knowledge. This should explain how knowledge of economics governs subjects and thus in the end guarantees acceptance of post-democratic developments in the field of economic policy in particular. With regard to safeguarding the fundamentals of democracy, the article closes with a plea for critical emancipatory adult education.
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