Magazin erwachsenenbildung.at
Autor*innen: Katrin Koops

Globales Lernen in der Volkshochschule. Erfahrungen zur Verbreitung Globalen Lernens in der Erwachsenenbildung

Koops, Katrin (2012): Globales Lernen in der Volkshochschule. Erfahrungen zur Verbreitung Globalen Lernens in der Erwachsenenbildung. In: Magazin erwachsenenbildung.at. Das Fachmedium für Forschung, Praxis und Diskurs. Ausgabe 16, 2012. Wien. Online im Internet: http://www.erwachsenenbildung.at/magazin/12-16/meb12-16.pdf. Druck-Version: Books on Demand GmbH: Norderstedt.
Zitierblock in Literaturverwaltungssystem übernehmen

Artikel als PDF herunterladen
Ein Förderprogramm für Globales Lernen unterstützt deutsche Volkshochschulen bei der Konzeption und Organisation von Veranstaltungen. Beratung, Publikationen und finanzielle Förderung sollen die Verbreitung von Globalem Lernen systematisch fördern. Eine Fülle von Beispielen beschreibt die Anforderungen der Implementierung sowie inhaltliche und methodische Herausforderungen in einer der vermutlich umfassendsten Initiativen zur Förderung Globalen Lernens in der Erwachsenenbildung im deutschsprachigen Raum.

English Abstract

"Global Learning in the Adult Education Centre" is a development programme of dvv international, the Institute for International Cooperation of the German Association on Adult Education Centres (Deutscher Volkshochschulverband - dvv in German), to expand Global Learning offerings in German adult education centres. In this programme, adult education centres in Germany receive support in organizing events about Global Learning through advising, the preparation of publications and financial support. Thus the programme should systematically meet the educational mission of the adult education centres, which is to work toward a sustainable organisation of society that is viable in the future. This article describes experiences from work with the adult education centres from the perspective of dvv international. The background, goals, challenges related to both content and methods as well as requirements are outlined and an abundance of concrete examples are described. Global Learning with senior citizens is one key area of emphasis.
Zurück zum Inhaltsverzeichnis