Magazin erwachsenenbildung.at
Autor*innen: Reinhard Mitschke, Alexander Wick

Globales Lernen als Kriterium für Erwachsenenbildung und Personalentwicklung in Unternehmen

Mitschke, Reinhard/Wick, Alexander (2012): Globales Lernen als Kriterium für Erwachsenenbildung und Personalentwicklung in Unternehmen. In: Magazin erwachsenenbildung.at. Das Fachmedium für Forschung, Praxis und Diskurs. Ausgabe 16, 2012. Wien. Online im Internet: http://www.erwachsenenbildung.at/magazin/12-16/meb12-16.pdf. Druck-Version: Books on Demand GmbH: Norderstedt.
Zitierblock in Literaturverwaltungssystem übernehmen

Artikel als PDF herunterladen
Globales Lernen und dessen Werte werden dort gebraucht, wo über materielle Ressourcen verfügt wird. Ausgehend von dieser These zeigt das Beispiel Globalen Lernens in der Finanzberatungsbranche, dass eine nachhaltige wirtschaftliche Entwicklung in alltäglichen Handlungen fußen muss: in transparenten Leistungen und qualitätsvollen Prozessen, in wirtschaftlicher und sozialer Nachhaltigkeit, im konstruktiven Umgang mit Diversität und im produktiven Einsatz gesicherter Erkenntnisse.

English Abstract

The concept of Global Learning has been implemented in various educational contexts. There are fewer approaches to integrating this concept and its values and competence requirements in a thoughtful way into the economic sector, which is particularly critical to sustainable development. It is less a question of spectacular and important projects to better manage and save resources but rather of the daily activities of employed people and business people: transparency in actions and services, economic and social sustainability, quality of services and processes, constructive dealing with diversity and productive use of indisputable findings in the face of complex spheres of activity. This article ventures a step in the direction of the business sector and explains Global Learning's implementation with a practical example from the field of financial advising. The author's conclusion is that with the integration of Global Learning into real action in economic contexts via adult education and human resources measures and its acceptance into the target system of organisations, Global Learning arrives where it is needed: in the present and where material resources are available.
Zurück zum Inhaltsverzeichnis