Magazin erwachsenenbildung.at
Autor*innen: Peter Dehnbostel

Qualifikationsrahmen: Lernergebnis- und Outcomeorientierung zwischen Bildung und Ökonomie

Dehnbostel, Peter (2011): Qualifikationsrahmen: Lernergebnis- und Outcomeorientierung zwischen Bildung und Ökonomie. In: Magazin erwachsenenbildung.at. Das Fachmedium für Forschung, Praxis und Diskurs. Ausgabe 14, 2011. Wien. Online im Internet: http://www.erwachsenenbildung.at/magazin/11-14/meb11-14.pdf. Druck-Version: Books on Demand GmbH: Norderstedt.
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Wie können soziale Ziele der Chancengleichheit und Integration bei steigendem Druck in Richtung Ökonomisierung von Bildung noch eingelöst werden? Peter Dehnbostel plädiert für einen normativen Bildungsbegriff: Aufgabe der Pädagogik sei es, die humanen und gesellschaftlich-politischen Kompetenzen einzubringen. Sein Fazit: Entscheidend für die weitere Entwicklung ist, ob und wie die Outcome- und Lernergebnisorientierung von Qualifikationsrahmen die Bildungsdimension berücksichtigt.

English Abstract

The societal and economic transformation of the last few years is clearly reflected in the reversal of and new direction that educational and vocational training systems are taking. Buzz words like "qualifications framework", "learning outcome orientation" and "accreditation" are characteristic of this development. We are experiencing a change in educational policy whose current priority is to bring education in line with efficiency, results and market requirements. Are the European Qualifications Framework and the national and sectoral qualifications frameworks all instruments for a one-sided education orientated towards the needs of the market and businesses? What is decisive for further development is whether and how the learning outcome orientation of qualifications frameworks, which in principle is positioned between economics and education, takes into account the dimension of education or if it only falls back on the socioeconomic transformation currently taking place and the qualifications required by companies. This article attempts to answer this question by focusing on the European Qualifications Framework for Lifelong Learning (EQF).
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