Magazin erwachsenenbildung.at
Autor*innen: Barbara Pichler

Revoltierendes Anerkennen des Alter(n)s. Für eine unzeitgemäße Sicht auf das Alter

Pichler, Barbara (2011): Revoltierendes Anerkennen des Alter(n)s. Für eine unzeitgemäße Sicht auf das Alter. In: Magazin erwachsenenbildung.at. Das Fachmedium für Forschung, Praxis und Diskurs. Ausgabe 13, 2011. Wien. Online im Internet: http://www.erwachsenenbildung.at/magazin/11-13/meb11-13.pdf. Druck-Version: Books on Demand GmbH: Norderstedt.
Zitierblock in Literaturverwaltungssystem übernehmen

Artikel als PDF herunterladen
Ein kritischer Blick auf das vielfach propagierte und gesellschaftlich positiv besetzte Bild des "Aktiven Alterns": Inwiefern dient die Erwachsenenbildung mit ihrem Einsatz für ein aktives Altern der ökonomischen und politischen Indienstnahme des Menschen? Was ist mit leidvollen Aspekten des Alterns, und wo bleibt die Mehrdeutigkeit des Menschseins?

English Abstract

This article critically examines the idea of "active ageing" frequently propagated and positively seen by society. The question is raised to what extent adult education with its commitment to active ageing is caught up in the logic of a new social policy of activation. Responding to criticism that the current trend of attaching positive attributes to ageing leads to an exclusion of the painful aspects of ageing, the article employs an educational theory perspective to thematise physicality and to acknowledge the ambiguity of human existence. The "revolutionising acknowledgement of ageing and old age" provides adult education with a perspective that instead of polarising between activity and passivity accommodates the ambiguity of being human and thus takes steps against any possible economic and political exploitation.
Zurück zum Inhaltsverzeichnis