Magazin erwachsenenbildung.at
Autor*innen: Evi Agostini

Was kann uns Ästhetik heute noch bedeuten? Ästhetische (Lern-)Erfahrungen: eine Vignette und deren Lektüre

Agostini, Evi (2014): Was kann uns Ästhetik heute noch bedeuten? Ästhetische (Lern-)Erfahrungen: eine Vignette und deren Lektüre. In: Magazin erwachsenenbildung.at. Das Fachmedium für Forschung, Praxis und Diskurs. Ausgabe 22, 2014. Wien. Online im Internet: http://www.erwachsenenbildung.at/magazin/14-22/meb14-22.pdf. Druck-Version: Books on Demand GmbH: Norderstedt.
Zitierblock in Literaturverwaltungssystem übernehmen

Artikel als PDF herunterladen
Der Begriff Ästhetik bezeichnet nicht nur "das Schöne", sondern auch die Wahrnehmung und den Sinneseindruck. Mittels einer Vignette - einer kurzen Erzählung über einen Erfahrungsmoment einer Schülerin - widmet sich die Autorin diesen Facetten der Ästhetik, mehr noch: Sie beschreibt nicht nur Sinneseindrücke, sondern auch den (körperlichen) Ausdruck ästhetischen Erlebens.

English Abstract

What educational possibilities are contained in aesthetic experience? Asking this and many more questions, the article shows how aesthetics, perception, experience, sensuality and art are interwoven. Aesthetics is principally equated with sensuous knowledge as defined by Alexander G. Baumgarten. The point of departure for explaining this practice is an anecdote of an eleven-year-old schoolgirl during an art lesson. It is a short, succinct story that captures a moment of aesthetic experience. The interpretation of this anecdote according to the process of phenomenological reduction shows that aesthetic experience is never purely visual but affects the entire body. And: aesthetic experience can only be developed if it is not instrumentalised and thus exposed to purposes dictated by others and previously defined interests to exploit it. The article concludes with questions about aesthetic education in adult education. (Ed.)
Zurück zum Inhaltsverzeichnis