Magazin erwachsenenbildung.at
Autor*innen: Christine Zeuner

Entwicklung und Umsetzung eines didaktisch-methodischen Konzepts zur politischen Bildung. Oskar Negts "Gesellschaftliche Kompetenzen"

Zeuner, Christine (2013): Entwicklung und Umsetzung eines didaktisch-methodischen Konzepts zur politischen Bildung. Oskar Negts "Gesellschaftliche Kompetenzen". In: Magazin erwachsenenbildung.at. Das Fachmedium für Forschung, Praxis und Diskurs. Ausgabe 20, 2013. Wien. Online im Internet: http://www.erwachsenenbildung.at/magazin/13-20/meb13-20.pdf. Druck-Version: Books on Demand GmbH: Norderstedt.
Zitierblock in Literaturverwaltungssystem übernehmen

Artikel als PDF herunterladen
Der vorliegende Beitrag holt weit aus und gibt eine Einführung in die Didaktik der Erwachsenenbildung, um in der Folge Oskar Negts Konzept der gesellschaftlichen Schlüsselqualifikationen didaktisch nutzbar zu machen. Er beschreibt die Konzeption einer Didaktik, die theoretisch fundiert und schlüssig hergeleitet ist.

English Abstract

This article describes the development and implementation of a didactic concept for political education based on a concept by Oskar Negt developed in the 1980s. The goal was to develop textbooks and workbooks for what Negt abstractly referred to as "social competences" that could be used in the classroom for political education and for self-study. The article analyses in depth the historical origins and reasons behind Negt's concept and considers the definitions, references, goals and dependencies of didactic action in adult education. The focus is primarily on the following dimensions: the idea of humanity, the idea of society, theoretical reference, goals, content and the role of teachers. This depiction of the relationship between theory and practice in didactics, methodology and one concrete example of implementation demonstrates that didactic approaches are not random, but - when employed - are independent of outside factors as well as the teachers‘ and learners‘ attitudes and goals.
Zurück zum Inhaltsverzeichnis