Magazin erwachsenenbildung.at
Autor*innen: Solveig Haring

Neue Medien - "alte" Frauen. Medienkompetenz für ein Aufweichen von Klischees

Haring, Solveig (2011): Neue Medien – "alte" Frauen. Medienkompetenz für ein Aufweichen von Klischees. In: Magazin erwachsenenbildung.at. Das Fachmedium für Forschung, Praxis und Diskurs. Ausgabe 13, 2011. Wien. Online im Internet: http://www.erwachsenenbildung.at/magazin/11-13/meb11-13.pdf. Druck-Version: Books on Demand GmbH: Norderstedt.
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Ältere Frauen sind in den Neuen Medien weitgehend unsichtbar. Negativ konnotierte Alterszuschreibungen verweisen sie an "ihren" Platz jenseits der Net-Generation. Es gibt jedoch Beispiele einer selbstbestimmten virtuellen Präsentation des individuellen Älterwerdens - weit entfernt von der vorherrschenden Fremdbestimmung und Klischees.

English Abstract

This article deals with the presence and invisibility of ageing women (women older than 60) in new media. The (negative) attributes associated with ageing – mostly by young people – form and strengthen social images of old age and the reality of the ageing: They are told where "their" place is, a place far away from where the net generation is. This is true above all for older women, who often have to be convinced of how important their participation in the net is. The article presents a few possibilities for self-determined virtual presentation of individual ageing beyond the prevailing determination by others and clichés. The topic "old" women in new media is a great challenge for adult educators. They must deal in a gender and age-sensitive way with learning in old age, their own ageing process, their own media competences, and the imparting of these competences.
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