Magazin erwachsenenbildung.at
Autor*innen: Andrea Widmann

Didaktik unterrichten oder: wie lernen Fachleute didaktisch zu denken? Ein Erfahrungsbericht

Widmann, Andrea (2013): Didaktik unterrichten oder: Wie lernen Fachleute didaktisch zu denken? Ein Erfahrungsbericht. In: Magazin erwachsenenbildung.at. Das Fachmedium für Forschung, Praxis und Diskurs. Ausgabe 20, 2013. Wien. Online im Internet: http://www.erwachsenenbildung.at/magazin/13-20/meb13-20.pdf. Druck-Version: Books on Demand GmbH: Norderstedt.
Zitierblock in Literaturverwaltungssystem übernehmen

Artikel als PDF herunterladen
Eine Didaktiktrainerin beschreibt im vorliegenden Beitrag ihre Lehrerfahrungen mit EinsteigerInnen in erwachsenenbildnerische oder andere pädagogische Tätigkeiten. Zentral in jeder didaktischen Planung sei das prozesshafte Denken - das schrittweise, aufeinander aufbauende Vorgehen, um zu einem bestimmten Ziel zu gelangen. Das eigene (Lehr-)Verhalten und leitende Werte zu reflektieren, ist dabei hilfreich.

English Abstract

How do people learn to think and plan didactically when they start working in adult education? Drawing on several years of experience as a didactics coach in formal and non-formal education, the author presents how she deals with didactics in her continuing education seminars in this report. For her, the core of each didactic plan is process-based thinking - a step by step and progressive approach to reach a certain goal. After the subject of didactics and the difference between methodology and didactics are defined (the former usually being much easier for teachers), the participants try out concrete didactic planning and implement and reflect on planned seminar schedules. Topics for reflection include the formulation of work assignments, target orientation in overall process planning, the impact of one's own values and didactic theories as reference for practical action. This reflection is followed by a presentation of options for how teachers can take didactic principles into consideration in their own concrete planning of seminars.
Zurück zum Inhaltsverzeichnis