Magazin erwachsenenbildung.at
Autor*innen: Daniela Holzer

Benennen wir doch endlich Defizite! Ein kritischer Kommentar zur Defizitorientierungin Zielgruppendiskussionen

Daniela Holzer (2010): Benennen wir doch endlich Defizite! Ein kritischer Kommentar zur Defizitorientierung in Zielgruppendiskussionen. In: MAGAZIN erwachsenenbildung.at. Das Fachmedium für Forschung, Praxis und Diskurs. Ausgabe 10, 2010. Wien. Online im Internet: http://www.erwachsenenbildung.at/magazin/10-10/meb10-10.pdf. Druck-Version: Books on Demand GmbH: Norderstedt.
Zitierblock in Literaturverwaltungssystem übernehmen

Artikel als PDF herunterladen
Haben wir die Defizitorientierung in der Weiterbildung schon überwunden, oder wirkt sie im Hintergrund permanent fort? Die Autorin plädiert dafür, statt individueller Defizite endlich gesellschaftliche Defizite zu benennen: insbesondere jenes, ständig Defizite orten zu wollen.

English Abstract

Have we overcome deficit orientation in continuing education yet? Or does it continue to permanently affect us in the background? In education, deficits are often thought of as the individual’s lack of capabilities and skills. However, what is considered to be "lacking" – depending on the prevailing social conditions – is predefined and mostly takes the form of economic arguments in our field. For economic goals – higher profits, successful competition or growth rates of all kinds – people who "fit in" are required. Accordingly, target groups in adult education are defined and deficits to be eliminated are attributed to the people belonging to these groups. In this article, the author advocates finally naming deficits of society, especially the permanent wish to locate deficits.
Zurück zum Inhaltsverzeichnis